TPL_ESW_EASYPEASY_MAIN_CONTENT

V případě předčasného uvolnění úřadu

prezidenta znemožňuje současný zákon volbu občanského kandidáta.

Jak duševní, tak i fyzické zdraví prezidenta státu se stává častým předmětem diskuze. Tak či onak, neškodí si oprášit právní fakta procedurálního procesu, která souvisí s předčasným uvolněním úřadu prezidenta republiky, a to bez ohledu na konkrétní osobu.

Podle čl. 56 odst. 8 Ústavy „uvolní-li se úřad prezidenta republiky, vyhlásí předseda Senátu volbu prezidenta republiky nejpozději do deseti dnů poté a zároveň nejpozději osmdesát dnů před jejím konáním.“ Činí tak uveřejněním rozhodnutí o vyhlášení volby prezidenta ve Sbírce zákonů.  
Volba potom probíhá podle zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky. Všechny lhůty jsou stejné jako u řádné volby. 

To je ale velice nepraktické pro občanské kandidáty sbírající podpisy, kteří podle § 21 odst. 3 zákona musí podat kandidátní listinu Ministerstvu vnitra nejpozději 66 dnů přede dnem volby. Na sbírání podpisů tak mají 14 dní. 

Je pravdou, že podpisy lze začít sbírat předem, ale podle § 25 odst. 3 zákona na každém podpisovém archu musí být rok konání volby prezidenta. 

Tolik k volbě.  V době, kdy není úřad prezidenta obsazen, vykonává jeho funkce podle čl. 66 Ústavy předseda Poslanecké sněmovny u nekontrasignovaných pravomocí a předseda vlády u kontrasignovaných pravomocí. Některé nevykonává nikdo, jak je patrné z výčtu v čl. 66. 

Dle právníka a ústavního experta JUDr. Jana Wintra se oba ujímají prozatímního výkonu funkcí automaticky bez nastolovací procedury, včetně slibu. Nově zvolený prezident se pak ujme úřadu složením slibu (čl. 55 Ústavy). 

Podporují nás:

                                                     30 05 2018 KJ                 30 05 2018 Uprazeno             

Partneři:

PN logo sRGBlogo pozadi cervena udalostiart-for-good-logo1Xantypacd12 8DeSYo4 HLIDACIPESlogoFINALv6 2016-10-02 Logo RR 2016 1

logo big   cze-logo    Peroutak logo1